Institut für Ethik und Geschichte der Medizin
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"Kulturübergreifende Ethik der Gesundheit und Verantwortung: Experten- und Laienperspektiven auf bioethische Dilemmata in Deutschland und Israel", gefördert von GIF

Zwischen Deutschland und Israel gibt es große Unterschiede im Hinblick auf die bioethischen Expertendebatten. Ein Vergleich verspricht daher Einsichten zu kulturellen Differenzen und zum Pluralismus in der moralischen Bewertung bioethischer Dilemmata. Allerdings sind auch Gemeinsamkeiten hinsichtlich bestimmter Prinzipien, moralischer Einstellungen und gesellschaftlicher Konflikte im Kontext biomedizinischer Behandlung und Forschung zu erwarten, und zwar sowohl bei israelischen und deutschen Laien als auch zwischen Laien und Betroffenen/Patienten und zwischen Laien und Experten. Diese Überschneidungen könnten eine Basis für die Entwicklung kulturübergreifender ethischer Prinzipien im Bereich der Biomedizin bieten. 

Das gegenwärtig laufende Forschungsprojekt "Kulturübergreifende Ethik der Gesundheit und Verantwortung: Experten- und Laienperspektiven auf bioethische Dilemmata in Deutschland und Israel" [Cross-Cultural Ethics of Health and Responsibility: Expert and lay perspectives regarding bioethical dilemmas in Germany and Israel"] (Verantwortliche Wissenschaftler: Aviad E. Raz und Silke Schicktanz, 2010-2012, unter Mitarbeit von Dr. Julia Inthorn und Nitzan Rimon-Zarfaty) und gefördert von der GIF (German-Israeli Foundation for Scientific Research & Development) ergänzt die vergleichende Analyse von Expertendiskursen in Deutschland und Israel um die Erkundung der moralischen Einstellungen von Laien (einschließlich Betroffener). Dabei geht es vor allem um die Rolle der Verantwortungsverteilung bei Entscheidungen am Lebensende (z.B. Therapiebegrenzung, Patientenverfügungen, Sterbehilfe) und Gentests bei Erwachsenen. Die Methodik umfasst neben der Untersuchung von Richtlinien und bioethischen Fachdebatten auch Fokusgruppendiskussionen mit Laien unterschiedlicher Betroffenheit, Religionszugehörigkeit und Nationalität. Zentrales Forschungsinteresse ist es, neben Vorstellungen von Verantwortung, auch Hoffnungen/Befürchtungen, Rechten und Pflichten im Zusammenhang mit der Inanspruchnahme, Erwägung oder Ablehnung neuer biomedizinischer Möglichkeiten der Lebens- und Familienplanung wie Genetik und Patientenverfügungen zu analysieren und ethisch zu reflektieren. Die Ergebnisse werden außerdem auch im Hinblick auf andere wichtige Einflussfaktoren wie Religion, Gesundheits- und Krankheitskonzepte und marktwirtschaftliches Denken geprüft. 

Das laufende Projekt ist Teil eines übergreifenden, mehrstufigen Forschungsunternehmens, das verschiedene Forschungsprojekte und Workshops umfasst. Vorangegangene Studien von Raz und Schicktanz (2009a,b) untersuchten Einstellungen von Laien (einschließlich Personen, die von genetischen Erkrankungen betroffen sind) bezüglich Gentests bei Erwachsenen. Der Schwerpunkt lag auf Unterschieden zwischen kulturellen und persönlichen Argumentationen sowie zwischen Betroffenen und Nichtbetroffenen. Im Hinblick auf die drei großen Themenkomplexe, die dabei identifiziert wurden – medizinische Technologie / technokratische Medizin, ökonomische Aspekte der Gesundheitsversorgung und persönliche Entscheidungsprozesse – ließ sich auf der kulturellen Ebene ein Gegensatz zwischen beiden Ländern nachweisen, nicht jedoch im Kontext individueller Entscheidungen oder der Belange der von genetischen Erkrankungen Betroffenen. Eine erste Analyse zeigte drei große Themenkomplexe bezüglich genetischer Verantwortung und Risiko, bei denen nationale Unterschiede eingehender zu untersuchen sind: Eigenverantwortung, Verantwortung für Angehörige, Verantwortung der Gesellschaft gegenüber ihren Mitgliedern. Im Kontext von Entscheidungen am Lebensende zeigten unsere früheren Untersuchungen, dass die israelische Politik im Vergleich zu Deutschland bei der moralischen und rechtlichen Abwägung zwischen dem Selbstbestimmungsrecht des Patienten und der Pflichten der Ärzte restriktiver ist, beispielsweise wenn es um die Unterlassung oder den Abbruch medizinischer Behandlung am Lebensende oder die Umsetzung von Patientenverfügungen geht (Schicktanz, Raz, and Shalev, 2010).

Ergebnisse

Deutsch-israelische Expertenworkshops: 

Publikationen:


  • Raz, A., and S. Schicktanz (2009a). Lay Perceptions of Genetic Testing in Germany and Israel. New Genetics and Society 28(4): 401-414. 
  • Raz, A., and S. Schicktanz (2009b). Diversity and Uniformity in Genetic Responsibility: Moral Attitudes of Patients, Relatives and Lay People in Germany and Israel. Medicine, Healthcare and Philosophy 12(4): 433-442. 
  • Raz, A., and S. Schicktanz (2010a). Through the Looking Glass: Engaging in a Socio-Ethical, Cross-Cultural Dialogue. New Genetics and Society 29(1): 55-59. 
  • Schicktanz, S., A. Raz, and C. Shalev (2010b). Cultural Impacts on End of Life Ethics: A Cross-Comparative Study between Germany and Israel. Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics, 19,  3, 381-394. 
  • Schicktanz, S., Raz A. & Shalev C. (2010c) The cultural context of patient autonomy and doctors duties: Passive euthanasia and advance directives in Germany and Israel. Medicine, Health Care and Philosophy 13(4), 363-369.
  • New Genetics and Society (2010), special issue: Genetics and Responsibilities: Cultural Perspectives, Public Discourses and Ethical Issues, guest editors: S. Schicktanz and A. Raz.
  • Medicine Studies (2012), thematic issue: Responsibility in Biomedical Practice, guest editors: S. Schicktanz and A. Raz.

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Cross-Cultural Ethics of Health and Responsibility: Expert and lay perspectives regarding bioethical dilemmas in Germany and Israel, funded by the GIF

Previous studies have shown Israel and Germany to constitute opposites in terms of professional culture, and their juxtaposition is thus expected to highlight the context of cultural variation and pluralism in the moral assessment and evaluation of bioethical dilemmas. However, we also expect to find overarching principles, moral attitudes and general social conflicts related to health care and research in biomedicine which are shared by Israeli and German lay people - patients and non-patients. These overarching phenomena might offer a basis for developing cross-cultural robust ethical principles for biomedicine. 

Against this background, the current GIF (German-Israeli Foundation) research project "Cross-Cultural Ethics of Health and Responsibility: Expert and lay perspectives regarding bioethical dilemmas in Germany and Israel" (PIs: Aviad E. Raz and Silke Schicktanz, 2010-2012, with the assistance of: Dr. Julia Inthorn and Nitzan Rimon-Zarfaty) extends the conventional comparative analysis of expert discourse in Germany and Israel by exploring the 'public moralities' of lay people (including those affected by a disease) regarding responsibility in the context of end-of-life (EoL) decisions and genetic testing (GT) of adults. In addition to the analysis of guidelines and bioethical expert discourses, the methodology comprises focus group discussions with lay persons comprising affected, religious, and national categories. Major topics we are interested in include lay notions of responsibility, hopes/fears, duties and rights when using, discussing or rejecting biomedical options such as genetics and advance directives for planning family or one's life. These will be further compared within the context of other important cultural factors such as religion, concepts of health/illness and consumerism. 

The main research steps are: 

  1. Analysis of comparative background and baseline information; 
  2. Focus groups with lay people in Germany and Israel; 
  3. Comparative analysis of moral argumentation, especially regarding constructions of responsibility; 
  4. Comparative analysis of cultural factors underlying moral argumentation; 
  5. Reflection and dialogue, including meta-ethical and methodological aspects of the inter-relations between empirical and ethical assumptions.

The current project is part of a continuing enterprise comprising several research projects and workshops. Preliminary studies conducted by Raz and Schicktanz (2009a,b) examined lay attitudes (including attitudes of people affected by genetic diseases) in Germany and Israel towards genetic testing of adults, focusing on the differences between cultural and personal argumentations, as well as between affected and non-affected perspectives. With regard to three major emerging themes – medical technology/technocratic medicine; economic aspects of healthcare; and personal decision-making – a national contrast was apparent on the cultural level of argumentation, but not in the personal context of decision-making or in the concerns of people affected by genetic diseases. Preliminary analysis revealed three major themes of 'genetic responsibility' towards risk, where national differences need to be studied further: self-responsibility, responsibility for kin, and responsibility of society towards its members. In the context of end of life (EoL) policies, our preliminary comparisons revealed Israel to be more restrictive in relation to Germany in terms of how patients' autonomy and doctors' duties are morally and legally balanced, for example with respect to the withholding and withdrawing of medical treatment in EoL situations and the implementation of advance directives (Schicktanz, Raz, and Shalev, 2010).

Results

German-Israeli expert workshops: 

Publications:


  • Raz, A., and S. Schicktanz (2009a). Lay Perceptions of Genetic Testing in Germany and Israel. New Genetics and Society 28(4): 401-414. 
  • Raz, A., and S. Schicktanz (2009b). Diversity and Uniformity in Genetic Responsibility: Moral Attitudes of Patients, Relatives and Lay People in Germany and Israel. Medicine, Healthcare and Philosophy 12(4): 433-442. 
  • Raz, A., and S. Schicktanz (2010a). Through the Looking Glass: Engaging in a Socio-Ethical, Cross-Cultural Dialogue. New Genetics and Society 29(1): 55-59. 
  • Schicktanz, S., A. Raz, and C. Shalev (2010b). Cultural Impacts on End of Life Ethics: A Cross-Comparative Study between Germany and Israel. Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics, 19,  3, 381-394. 
  • Schicktanz, S., Raz A. & Shalev C. (2010c) The cultural context of patient autonomy and doctors duties: Passive euthanasia and advance directives in Germany and Israel. Medicine, Health Care and Philosophy 13(4), 363-369.
  • New Genetics and Society (2010), special issue: Genetics and Responsibilities: Cultural Perspectives, Public Discourses and Ethical Issues, guest editors: S. Schicktanz and A. Raz.
  • Medicine Studies (2012), thematic issue: Responsibility in Biomedical Practice, guest editors: S. Schicktanz and A. Raz.

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